BØGER

Torben Jetsmarks erfaringer som instruktør, skuespiller og underviser har bl.a. resulteret i en række lærebøger. Flere af bøgerne berører de samme emner som kurser og foredrag.

Theatre in Business - virksomhedsdramaturgi

theatre in businessBogen handler om hvad dramaturgi og teaterkunstens forskellige discipliner kan bidrage med, når en virksomhed vil skabe et konsistent og troværdigt image: Et "brand". At kreere et troværdigt brand kræver en begavet iscenesættelse: Ligesom en teaterdramaturgen følger en teaterproduktion fra ide-skitse til premiere, således er en virksomhedsdramatur ansvarlig for virksomhedens performative dimension. At bringe virksomhedens værdier, historie og arbejdsgrundlag gennem organisationen og ud til kunder og interessenter på en så underholdende og engagerende måde, at ingen kan være i tvivl om hvem virksomheden er, hvad virksomheden lave og hvorfor den lave det. Bogen beskriver virksomhedsdramaturgens arbejde som et spejlbillede af teaterdramaturgens funktioner.

Uddrag af anmeldelser:
”… Det er en interessant og nytænkende måde at opfatte branding på, og den giver gode bud på hvordan utraditionelle kompetencer kan bruges i organisationsudvikling såvel internt som eksternt… ” Jytte Bræmer: DBC

”… Det der gør Torben Jetsmarks bog værdifuld, er, at den fokuserer på publikum. De (skuespillerne) ved som professionelle performere, at ord intet er værd, hvis publikum ikke er med. Jeg er sikker på, at jeg fra tid til anden vil vende tilbage til Torben Jetsmarks bog for at blive mindet om, at dramaturgi er en afgørende disciplin i forsøget på at nå sit publikum…” Claus Skovhus (kommunikationschef i Danmarks Naturfredningsforening) i ”Kommunikatøren”

144 sider, kr. 199,- inkl. moms
Bogforlaget Frydenlund
1. udgave, 2009, ISBN 9788778878199

Bestil bogen fra forlaget

 

Fornyelse uden fortrydelse

fornyelse uden fortrydelseEn inspirationsbog om vejen til fornyelse. Med eksempler fra både kunstens verden og virksomhedernes dagligdag beskriver formidlingskonsulent Torben Jetsmark, der har en fortid som skuespiller, instruktør og teaterleder, hvordan man effektivt kan skabe fornyelse i sin organisation. Han opregner innovationens forudsætninger: kreativitet, fantasi, visioner, iscenesættelse og ideskabelse og redegør for, hvordan disse egenskaber kan bruges strategisk.

Kravet til offentlige ledere i dag er: Mere for de samme penge! Der skal altså findes nye metoder til at øge arbejdsmængden inden for den tid, der er betalt. Det stiller krav om kreativ tænkning, skæve løsninger, fantasifulde kombinationer og utraditionel implementering. Alt dette og mere til findes der eksempler på i Torben Jetsmarks aktuelle publikation.

133 sider, kr. 362,- inkl. moms 
Forlaget METROPOL   ISBN-!3: 87-7392-570-6

Bestil bogen på forlag@phmetropol.dk

 

Skuespillets virkelighed, virkelighedens skuespil

skuespillet virkelighedOm drama, sprog og kommunikation. En lærebog til undervisere i den almene voksenundervisning.

Udsolgt fra forlaget. Kan findes på biblioteket.

 

 

 

 

 

 

 

Virksomhedens image, dit ansvar

virksomhedens imageI bogen giver Torben Jetsmark en række underholdende eksempler på god og dårlig imageskabelse. Problemer og strategier bliver belyst og han giver anvisninger på, hvordan lederen systematisk kan opbygge et godt image og gøre sig selv og virksomheden synlig.

106 sider, kr. 274,- inkl. moms
Danmarks Forvaltningshøjskoles Forlag
2. oplag 2002, ISBN 87 7392 496 2

Bestil bogen fra forlaget

 

 

 

 

Din Klovn (Krop, klovn og komik)

din klovnMetodisk lærebog i sceniske klovnerier og situationskomik. Bogen rummer desuden en beskrivelse af klovnen som fænomen og en gennemgang af klassiske klovne entréer.

Bestil bogen fra Torben Jetsmark

 

 

 

 

 

 

I begyndelsen var ordet

i begyndelsenUdsolgt. Kan findes på biblioteket

 

 

 

 

 

 

 

 

Byg En Himmelstige

byg en himmelstigeTorben Jetsmark har ud over arbejdet som udøvende og skabende kunstner i 50 år, virket som kommunikationskonsulent og forandringsagent. Disse erfaringer kombinerer han i "Byg En Himmelstige" og bringer læseren tæt på de skabende kræfter, hvad enten det gælder kunstnerisk virksomhed eller ledelsesprocesser. En af bogens pointer er, at man ikke skal søge langt væk, hvad der ligger ligefor: Man bør ikke vente på en himmelsk åbenbaring, selv om man har gjort sig nok så parat. Det er mere profitabelt at bygge sig en solid himmelstige og så kravle op og skrabe skyerne til side.

Tidens mantra har længe været: Tænk ud af boksen. Men hvis visionen derude er et drømmeslot, man hverken har økonomi eller viden til at bygge, er det fornuftigere at undersøge, om der i det nære ikke skulle findes elementer, man kan kombinere på en ny og original måde.

I legen med nye kombinationer skal man provokere "tilfældet", men tilfældets genialitet åbner sig kun for den, der har den grundlæggende viden. Virkelig kompetence og indsigt kræver tid. Malcolm Gladwell har undersøgt genier i alle fag og fundet ud af, at mesterskab på et hvilket som helst område, kræver 10000 øvertimer. Derfor er kravet "stick to your knitting". Nogle oversætter det med "skomager, bliv ved din læst", men den oversættelse er misvisende. Læste er altid de samme,
men strikketøj er fleksibelt. Man kan strikke med forskellige pinde, med forskellige materialer,
strikke i forskellige retninger og så det sammen på forskellig vis... Og man kan trevle det op og
begynde forfra.

Bestil bogen fra Frydenlund

SIG DET SÅ DET SES (DVD)

byg en himmelstigeJetsmark optræder i et illustreret foredrag om Kommunikation – Kropssprog og Sprogkrop

”Det, man kan se sig, kan man i princippet også udføre – hvis redskaberne og materialerne er for hånden”

”Hvis det man ser for sig, påvirker ens følelser, er man motiveret til at handle”

”God kommunikation drejer sig om at skabe mentale billeder, der motivere målgruppen til handling”

DVD’en indeholder underholdende eksempler taget fra erhvervslivet, teaterverdenen, skolevæsnet, og sundhedssektoren.